Samochody sportowe
Ferrari LaFerrari
Ferrari LaFerrari (F70) – supersamochód włoskiej firmy Ferrari produkowany od 2013 roku zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie 8 marca 2013 roku. Przy jego projekcie aktywny udział brali Felipe Massa i Fernando Alonso. Za projekt nadwozia odpowiada Flavio Monzoni, który wcześniej zaprojektował m.in. Volkswagena Golfa szóstej generacji. Pojazd został zbudowany w oparciu o Ferrari FXX jako następca Ferrari Enzo. Jest to pierwszy samochód hybrydowy marki, najszybszy, najmocniejszy i najbardziej zaawansowany pojazd w historii marki. Samochód wyposażono w znany z Ferrari FF wolnossący silnik benzynowy V12 o pojemności 6,3 litra i mocy 800 KM oraz w silnik elektryczny o mocy 163 KM wyposażony w system HY-KERS. Łączna moc pojazdu wynosi 963 KM.
Auto powstało w liczbie 499 egzemplarzy. Pierwszy z nich trafił do muzeum firmy Ferrari. Pojazd kosztuje około 1,3 mln euro. W 2013 roku producent zapowiedział, że powstanie dodatkowe 10 egzemplarzy FXX-K. Wersja ta kosztuje 3 mln euro i nie nadaje się do użytkowania na drogach publicznych, a mogą ją kupić tylko posiadacze wersji szosowej LaFerrari. Ferrari trzyma je w swoich halach, przy czym są one udostępniane na życzenie klientów lub na dni torowe albo imprezy o charakterze wyścigowym. Jeden z 499 egzemplarzy zakupił sam Ferdinand Piëch – prezes rady nadzorczej koncernu VW
Zawieszenie przednie pojazdu umieszczono na podwójnych wahaczach poprzecznych, tylne natomiast na układzie wielowahaczowym. W supersamochodzie zamontowano układ kontroli trakcji EF1-TRAC, który przypomina układy stosowane w F1 w bolidach sprzed kilku lat oraz amortyzatory z regulacją siły tłumienia.
Silnik spalinowy
- V12 DOHC
- pojemność: 6,3l
- moc: 800 KM
- moment obrotowy: 700 Nm
Silnik elektryczny
- moc: 163 KM
- moment obrotowy: >200 Nm
Osiągi
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,7 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 6,9 s
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 15 s
- Prędkość maksymalna: >350 km/h